Adrian Leks, PR & Marketing Manager

Warsztaty technologiczne z klientem, czyli udany start projektu

POWRÓT

Burza mózgów, analizy, wymiany zdań, pomysłów i doświadczeń oraz technologiczna edukacja. Tak w dużym skrócie przebiegają warsztaty z klientem. Podczas ich trwania jesteśmy w stanie doprecyzować wszystkie szczegóły związane z projektem, przygotować specyfikację oraz makiety. Praca zespołowa procentuje, a wspólne podjęcie najważniejszych decyzji już na starcie, będzie kluczowe dla całej realizacji.

Kontaktuje się z nami klient, który ma pomysł na aplikację mobilną, webową, oprogramowanie czy urządzenie IoT. Ma już swój plan oraz wizję, a teraz potrzebuje odpowiedniego wykonawcy. Wszystko na pierwszy rzut oka wygląda na jasne i przejrzyste, ale z punktu widzenia technologicznego to dopiero początek prac. Wszystkie elementy projektu trzeba jeszcze doprecyzować oraz przełożyć na język techniczny dla programisty i inżyniera. W tym momencie rozpoczynają się dyskusje, telekonferencje i konsultacje z klientem. Telefony są rozgrzane do czerwoności, a maile z uwagami i poprawkami błyskawicznie wędrują w obydwie strony. To wszystko ma znaczenie, ale z naszego doświadczenia wiemy, że nic nie zastąpi kontaktu bezpośredniego. Taką rolę idealnie spełniają warsztaty technologiczne z klientem, podczas których wspólnie wypracowujemy koncepty. Na początku można do nich podchodzić sceptycznie, ale finalnie to najlepsza inwestycja czasu i pieniędzy dla obydwu stron.

Warsztaty technologiczne składają się z pięciu etapów. Ich czas jest uzależniony od wielkości projektu. Jednak zazwyczaj trwają od kilku do kilkunastu godzin i są rozłożone na kilka dni. Efektem finalnym warsztatów z klientem zawsze jest doprecyzowanie projektu, wypracowanie jego koncepcji oraz wstępna wycena. W przypadku kiedy klient posiada obszerny brief, dokumentację albo prototyp, po naszej stronie prac znajdzie się jeszcze przygotowanie specyfikacji oraz makiet. Zobaczcie cały proces związany z warsztatami krok po kroku.

1. Research oraz analiza globalnych benchmarków

Startujemy! Zanim siądziemy do stołu z klientem, chcemy być wzorowo przygotowani pod względem znajomości przyszłego rozwiązania oraz wykorzystywanych technologii. Dlatego zaczynamy od spotkania wewnętrznego zespołu projektowego. Wiadomo, że jego skład w dużej mierze zależy od rodzaju zlecenia, ale po naszej stronie rekomendujemy obecność m.in. analityka biznesowego, senior developera oraz dyrektora strategii. Klientowi z wyprzedzeniem przedstawiamy członków zespołu wraz z ich bio. Następnie we własnym gronie przeglądamy istniejące już na rynku rozwiązania. Dokonujemy pogłębionej analizy ich mocnych oraz słabych stron. Już na tym etapie poszukujemy także unikalnych funkcjonalności, które będą stanowić przewagę konkurencyjną.

2. Spotkanie warsztatowe z klientem

Czas na kickoff meeting, czyli spotkanie inaugurujące projekt. To pierwsze wspólne spotkanie dwóch zespołów projektowych, które ma na celu zebranie wszystkich kluczowych informacji dotyczących potencjalnej realizacji. Może to banalne, ale najważniejsza podczas warsztatów jest dobra atmosfera oraz przejrzysty plan działania. Już na dzień dobry atutem jest, że wszyscy w jednym miejscu i czasie skupiają się na konkretnym rozwiązaniu. Jeżeli klient dysponuje już platformą, aplikacją, produktem IoT czy oprogramowaniem i chce dokonać aktualizacji, rozbudowy albo stworzyć nową wersję, wtedy warsztaty rozpoczynamy od analizy funkcjonowania istniejącego już rozwiązania – jego słabych i mocnych stron. Następnie przechodzimy do prezentacji przygotowanych wcześniej benchmarków. W kolejnych krokach bierzemy na tapet cele biznesowe zleceniodawcy oraz założenia projektowe nowej realizacji wraz ze stworzeniem scenariuszy użytkowania. W czasie wspólnego spotkania określamy także koszyk produktów i usług oraz grupy klientów. Na koniec pozostaje nam jeszcze stworzenie persony, która określi segment odbiorców dla nowej usługi.

3. Przygotowanie specyfikacji technicznej i funkcjonalnej

Po spotkaniu z klientem możemy przystąpić do kolejnych prac, ponownie we własnym gronie. Mamy już wystarczającą wiedzę, żeby określić funkcjonalności rozwiązania. Wiemy także czy niezbędna okaże się integracja z innymi systemami. Wyodrębniamy przypadki użycia w celu opisania wymagań tworzonego rozwiązania. Każdy use case przedstawia schemat interakcji pomiędzy użytkownikiem i systemem w celu osiągnięcia konkretnego celu. W efekcie tych działań powstaje wisienka na torcie, czyli specyfikacja techniczna i funkcjonalna. To dokument opisujący wszystkie szczegóły projektu oraz wymagania techniczne produktu IT, który mamy zrealizować. Dzięki niemu możemy pokusić się m.in. o dokładną wycenę pomysłu klienta oraz wyszczególnić prace developerskie, które będą do wykonania. Powstaje także roadmapa, czyli plan rozwoju produktu nałożony na kalendarz. Na koniec tej części tworzymy harmonogram prac oraz plan wprowadzenia rozwiązania na rynek.

4. Przygotowanie mockupów

Wszystko mamy już uporządkowane i spisane. Teraz możemy zwizualizować przyszły produkt, jeszcze zanim przystąpimy do kodowania. W tym celu przygotowujemy mockupy, które już na tym etapie powinny zobrazować finalny wygląd aplikacji, systemu czy strony www. Tutaj każdy detal ma znaczenie, dlatego wcześniej musimy określić dokładnie wymagania dla każdego z widoków. Następnie tworzymy diagramy poszczególnych widoków i przejść pomiędzy nimi. Dzięki temu widzimy, jak prezentuje się układ informacji oraz cały mechanizm działania przyszłego rozwiązania. Stworzenie makiet to kolejny krok, który sprawia, że nasz pomysł dosłownie nabiera kształtów i ułatwia przyszłą pracę programistom.

Makietowanie serwisu.

5. Spotkanie z klientem / retrospektywa

W ostatnim etapie, podczas spotkania podsumowującego, prezentujemy i dostarczamy zamawiającemu specyfikację techniczną i funkcjonalną oraz mockupy. Klient otrzymuje także rekomendację technologii, wraz z uzasadnieniem, w której projekt powinien zostać wykonany. Oczywiście na koniec dochodzi do tego jeszcze szacunkowa wycena kosztów całej realizacji.

Jeżeli wszystko zostanie zaakceptowane przez klienta, warsztaty dobiegają końca i można od razu przejść do kolejnych prac. To moment, w którym po dwóch stronach powinna być odczuwana satysfakcja z dobrze wykonanego zadania. Co ważne, podczas całego przedsięwzięcia mamy szansę od razu lepiej poznać się z klientem i zbudować relacje, które na pewno zaprocentują przy dalszej współpracy.

Masz pomysł na produkt i szukasz partnera technologicznego, które wszystkie kompetencje posiada w jednym miejscu i dodatkowo kompleksowo poprowadzi Twój projekt? Chcesz zbudować urządzenie IoT, potrzebujesz zmian w elektronice lub oprogramowaniu? Napisz na nb@netizens.pl. Odpowiemy na wszystkie pytania i przygotujemy spersonalizowaną ofertę.

Poznaj nas lepiej i odwiedź nasze profile w mediach społecznościowych – Facebook, Linkedin i Instagram, a także sprawdź netizens.pl.

BLOG

Przeczytaj inne artykuły

KONTAKT

Skontaktuj się z nami

Zapoznaj się z naszą Polityką prywatności, w której informujemy o celu używania przez nas plików cookies, ich rodzajach, sposobach ich wykorzystania i usuwania. Jeśli klikniesz ZGODA – zgadzasz się na instalację plików cookies w Twoim urządzeniu.

WIĘCEJ