Netizens

Proof of Concept, Minimum Viable Product czy prototyp? Budowa produktu IoT w praktyce

POWRÓT

Droga od pomysłu klienta do opracowywanie nowego produktu IoT często bywa wyboista. Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem docelowych prac warto sprawdzić i zweryfikować naszą koncepcję. Czy zadanie jest w ogóle wykonalne? Czy urządzenie znajdzie miejsce na rynku i od razu przykuje uwagę odbiorców? Odpowiedzi powinien udzielić Proof of Concept, Minimum Viable Product albo prototyp wizualny urządzenia.

Zbudowanie produktu IoT wymaga połączenia wielu elementów, które często same można byłoby wydzielić jako osobne projekty. To zestawienie ze sobą kilku innowacyjnych i zarazem niekonwencjonalnych działań technologicznych. Jeśli projektujemy urządzenie, to w jego skład wchodzi zarówno elektronika (hardware), jak i oprogramowanie wbudowane (firmware) realizujące jego funkcjonalności. Często niemniej istotny jest wygląd urządzenia oraz elementy mechaniczne, jak obudowa, których projektowanie musi być zsynchronizowane z tworzeniem elektroniki. Do tych wszystkich elementów dochodzi jeszcze software w postaci np. backendu, czy aplikacji mobilnej, którego realizacja musi przebiegać równolegle z pracami związanymi z firmware’m.

via GIPHY

Konsolidacja tylu składników bywa skomplikowana i niekoniecznie od razu może dać efekt końcowy dokładnie taki, jakiego oczekiwaliśmy w naszych planach. Dlatego warto już na dzień dobry – przy pomocy dużo mniejszych środków finansowych – przekonać się, czy zrealizowanie nowego urządzenia w zaplanowanej formie jest w ogóle możliwe. Im większa skala projektu i liczby docelowych funkcji produktu, tym bardziej powinniśmy się o tym przekonać.

Z pomocą przychodzi nam jeden z trzech wariantów, który pozwoli nam już wcześniej powiedzieć “sprawdzam”. Rekomendujemy wykonanie Proof of Concept, Minimum Viable Product lub prototypu wizualnego produktu

PoC – Proof of concept

W jakim celu?:aby potwierdzić czy pomysł jest technicznie wykonalny. 
Efekt prac:urządzenie realizujące pomysł, lub podstawową funkcję, często dalekie od docelowego wyglądu. 
Kiedy stosować?gdy pomysł nie jest jeszcze potwierdzony innymi, podobnymi realizacjami na rynku lub występują techniczne wątpliwości możliwości realizacji. 

Głównym celem Proof of Concept jest potwierdzenie czy rozwiązanie, które ma zostać wdrożone, będzie spełniać założone cele. Przede wszystkim ta opcja pozwala nam wewnętrznie potwierdzić czy pomysł jest technicznie wykonalny i wybrana technologia zadziała w odpowiedni sposób. W efekcie otrzymujemy urządzenie już realizujące koncepcję, ale często jeszcze dalekie od docelowego wyglądu.

Dzięki PoC klient weryfikuje czy wszystko działa tak, jak to zostało zaplanowane i czy przyniesie oczekiwane rezultaty. To bardzo istotna faza projektu, ponieważ elementy, co do których przed rozpoczęciem prac były jakiekolwiek wątpliwości, właśnie zostały sprawdzone. A z taką wiedzą dużo łatwiej jest zadbać o pozostałe aspekty urządzenia. Na koniec warto jednak podkreślić, że PoC nie jest przeznaczony dla użytkowników zewnętrznych.

MVP – Minimum Viable Product

W jakim celu?:aby na podstawie realizacji tylko podstawowej funkcjonalności dojść do pełnej realizacji. 
Efekt prac:działające urządzenie o minimalnych potrzebnych funkcjonalnościach. 
Kiedy stosować?MVP ma pozwolić na szybki i mniej kosztowny sposób rozwoju pomysłu, poprzez testowanie w docelowym środowisku (lub z wykorzystaniem użytkowników). 

Minimum Viable Product to działający produkt, ale posiadający minimum funkcjonalności, zazwyczaj tych kluczowych. Mimo że znajduje się we wczesnej fazie rozwoju, jest to już wystarczające, żeby wprowadzić go na rynek. Tym samym takie rozwiązanie pozwala przede wszystkim szybko i w opłacalny sposób przetestować urządzenie w docelowym środowisku.

MVP ma za zadanie zebrać niezwykle istotny feedback z rynku na temat produktu, jego przydatności oraz określić zapotrzebowanie na nasze przedsięwzięcie. Ta opcja pozwala nam wyciągnąć wnioski, przeanalizować dane, a dopiero w późniejszym etapie określić plan i kierunek rozwoju finalnego urządzenia. Co ważne, wprowadzenie okrojonego produktu, umożliwia już czerpanie z niego zysków. Pozyskane w ten sposób środki można spożytkować na jego dalszy rozwój, między innymi na dodanie od początku zaplanowanych funkcjonalności.

Prototyp wizualny

W jakim celu:aby zademonstrować wygląd i UX. 
Efekt prac:“wizualna skorupa bez serca”. Nie realizuje podstawowych funkcji (lub realizuje, ale są one oparte na płytkach deweloperskich, które nie trafią do finalnego rozwiązania)
Kiedy stosować?dla produktów/projektów, gdzie warstwa wizualna jest najważniejsza. 

Ostatni wariant w naszych dywagacjach to prototyp wizualny, który ma na celu zademonstrować przede wszystkim wygląd i UX rozwiązania IoT. Na taką drogę decydujemy się tylko i wyłącznie, kiedy dla klienta warstwa wizualna przyszłego produktu jest najważniejsza, a jego funkcjonalności na tym etapie prac schodzą na dalszy plan. Atrakcyjna dla odbiorcy forma urządzenia oraz intuicyjny schemat jego działania mogą stanowić dobry punkt wyjścia do dalszych, już technologicznych działań w projekcie.

Prototyp wizualny ma jeszcze jeden niezaprzeczalny atut. Rozwiązanie ze względu na swój wygląd – jeszcze przed zakończeniem developmentu – może być już reklamowane, wykorzystywane w mediach tradycyjnych i społecznościowych czy podczas prezentacji przed potencjalnym inwestorem.

Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety, ale jednocześnie ograniczenia. Bez względu na to, na którą opcję się zdecydujemy, wszystkie na swój sposób zweryfikują czy nasza idea jest realna, opłacalna oraz jak zareagują na nią potencjalni odbiorcy lub inwestorzy. Dzięki temu mamy szansę uniknąć kosztownych pomyłek już na starcie projektu.

Masz pomysł na produkt i szukasz partnera technologicznego, które wszystkie kompetencje posiada w jednym miejscu i dodatkowo kompleksowo poprowadzi Twój projekt? Chcesz rozwinąć urządzenie IoT, potrzebujesz zmian w elektronice lub oprogramowaniu? Napisz na nb@netizens.pl. Odpowiemy na wszystkie pytania i przygotujemy spersonalizowaną ofertę.

Poznaj nas lepiej i odwiedź nasze profile w mediach społecznościowych – Facebook, Linkedin i Instagram, a także sprawdź netizens.pl.

BLOG

Przeczytaj inne artykuły

KONTAKT

Skontaktuj się z nami

Zapoznaj się z naszą Polityką prywatności, w której informujemy o celu używania przez nas plików cookies, ich rodzajach, sposobach ich wykorzystania i usuwania. Jeśli klikniesz ZGODA – zgadzasz się na instalację plików cookies w Twoim urządzeniu.

WIĘCEJ