W branży IT wszystkim doskonale znane jest stanowisko full stack developera, czyli programisty, który sprawnie porusza się – zgodnie z tłumaczeniem – po wszystkich warstwach stosu technologicznego. Natomiast niewiele na polskim rynku jest firm, które całą swoją działalnością odnoszą do idei szeroko pojętego full stack developmentu. Jak działają tego typu przedsiębiorstwa oraz jakie wartości dodane czekają na klientów po rozpoczęciu z nimi współpracy?
Żeby lepiej zrozumieć ideę full stack developmentu posłużymy się prostym przykładem. Klient przychodzi do nas na początku tylko z pomysłem stworzenia czujnika. Już przy pierwszych rozmowach i analizach wychodzi, że finalnie czujnik, żeby spełniać zaplanowane zadania, musi być częścią technologicznego ekosystemu, gdzie każdy element będzie wymagał integracji. Do prawidłowego funkcjonowania urządzenia niezbędna będzie jeszcze aplikacja mobilna, aplikacja webowa oraz CMS. Dodatkowo produkt już po wdrożeniu powinien obowiązkowo mieć stronę www. Jeden wykonawca – w tym przykładowym projekcie – jest w stanie zadbać o elementy software, firmware i hardware.
Wszystkie prace odbędą się pod jednym dachem i bez dodatkowych wdrożeń innych podmiotów do projektu. Klient nie traci czasu na poszukiwania kolejnych podwykonawców, którzy będą musieli otrzymać między innymi dostęp do kodu, specyfikacji technicznej czy wnikliwie zapoznać się od początku z całym przedsięwzięciem. Nie mówiąc już o trudnościach, które mogą wyniknąć ze współpracy pomiędzy kilkoma firmami. W końcu każda z nich ma swój system pracy i wewnętrzne procedury. Ważna jest również kwestia ceny tak rozbudowanego projektu. Ogólna wycena całej realizacji w jednej firmie będzie na pewno niższa niż zsumowane wyceny pojedynczych komponentów od różnych przedsiębiorstw.
Firma typu full stack development potrafi od początku do końca stworzyć produkt samodzielnie i doprowadzić go do etapu produkcyjnego. Na podstawie wymagań klienta, dajemy gotowe rozwiązanie i całość prac bierzemy na siebie. Cały proces zazwyczaj poprzedzają konsultacje technologiczne. Od strony inżynierskiej główny nacisk kładziemy na projekty z obszaru internetu rzeczy. Dzięki temu, przy budowie urządzeń IoT zapewniamy klientom kompleksową obsługę – od pomysłu, poprzez prototyp i produkcję aż do gotowego rozwiązania, które można wprowadzić na rynek. Wybieramy dostawców komponentów, podmiot realizujący wykonanie płytek PCB, montaż, oprogramowanie urządzeń oraz ich składanie. Zabezpieczamy tę stronę projektu od strony firmware i hardware, ale także sztucznej inteligencji czy komunikacji pomiędzy gotowym produktem, a na przykład aplikacją mobilną.
Jak za to full stack przekłada się na zestaw umiejętności od strony software’owej? To bogate kompetencje w językach front-endu, back-endu i ich frameworków. Oczywiście backend to nie tylko programowanie, ale także umiejętność konfigurowania i zarządzania środowiskiem produkcyjnym oraz deweloperskim. Dlatego do kompletu full stack zalicza się jeszcze administrowanie serwerem czy skonfigurowanie usług, takich jak bramki płatności, providerzy wiadomości transakcyjnych – email, sms, push etc. To także zaprojektowanie i wdrożenie struktury bazy danych oraz architektury środowiska. Znajomość usług sieciowych lub API. Kolejny wątek – programowanie logiki biznesowej po stronie serwera i w bezpieczny sposób jej udostępnienie – przy pisaniu kodu na backendzie. Wszelkie prace z uwzględnieniem UX/UI – kreacja, RWD oraz mockupy. Kompetencje dotyczące wszystkich warstw rozwoju witryn, aplikacji mobilnych, aplikacji webowych wraz z pełną obsługą. Na koniec o kompletne testy dba dział Quality Assurance.
Mając takie zaplecze programistyczno-inżynierskie, dużo łatwiej jest pełnić rolę partnera technologicznego. Tego typu firmy potrafią od początku do końca zrealizować projekt samodzielnie. Gwarantują analizę biznesową, doradztwo oraz wybór technologii. Prościej jest im formułować wewnętrzne zespoły czy balansować pomiędzy projektami, jednocześnie optymalizując budżet i czas klienta. Firmy IT specjalizujące się, na przykład wyłącznie w aplikacjach mobilnych, bardzo często w trakcie prac zapominają o kompatybilności całego rozwiązania. Dodatkowo, wąska specjalizacja wcale nie oznacza bycia w czymś najlepszym, zwłaszcza przy realizacji projektu, w którym na koniec i tak wymagana jest wiedza z różnych obszarów IT. Tutaj od początku wspólnie definiujemy potrzebę, a później bierzemy aktywny udział przy tworzeniu kolejnych i nowych funkcjonalności. Kluczowy jest zdywersyfikowany zespół na jednym pokładzie, w którym każdy jest odpowiedzialny za to, w czym czuje się najlepiej. Przygotowane rozwiązanie czy produkt przechodzi przez wiele rąk, co sprawia, że dużo łatwiej wyłapać jest wąskie gardło już na wczesnym etapie projektu.
Współpraca z firmą typu full stack development pozwala na korzystanie z zaplecza wykwalifikowanych specjalistów w różnych technologiach. Bez konieczności budowania takiego zaplecza inhouse czy wyszukiwania kolejnego podwykonawcy z wąskim zakresem kompetencji. Lista korzyści relacji klient bezpośredni – firma technologiczna jest długa, natomiast współpracując od kilkunastu lat z firmami z wielu branż jedna z nich wydaje się być kluczowa – wartość ekspercka. Zanim usługa z obszaru digital zostanie wdrożona – przechodzi szereg etapów, od idei kreatywnej po implementację. Jest to proces obwarowany decyzjami z obszaru analityki, warsztatów projektowych, UX, specyfikacji, doboru technologii czy rozwiązań dotyczących prototypu urządzenia IoT. Każda z nich pociąga za sobą konsekwencje, wartości lub ograniczenia.
Posiadanie partnera w tym całym procesie to nie tylko komfort psychiczny. To przede wszystkim bezpieczeństwo budżetowe, które gwarantują dobre decyzje w trakcie realizacji projektu. To rekomendowanie klientom elastycznego podejścia, które wymaga inwestycji, zrozumienia, ale bywa bezcenną decyzją w budowaniu rozwojowej usługi. Obopólne porozumienie z klientem wypracowujemy na etapie warsztatów analitycznych, które są naturalnym narzędziem do tworzenia specyfikacji projektu i doskonałą alternatywą dla listy trudnych pytań generowanych na start. To bardzo inspiracyjna formuła spotkania, która pozwala lepiej zrozumieć nasze usługi oraz oferować klientom innowacje na co dzień.
Masz pomysł na produkt IoT i szukasz partnera technologicznego, które wszystkie kompetencje posiada w jednym miejscu i dodatkowo kompleksowo poprowadzi Twój projekt? Napisz na nb@netizens.pl. Odpowiemy na wszystkie pytania i przygotujemy spersonalizowaną ofertę.
Poznaj nas lepiej i odwiedź nasze profile w mediach społecznościowych – Facebook, Linkedin i Instagram, a także sprawdź netizens.pl.
BLOG
KONTAKT
KONTAKT DLA KLIENTÓW
Paweł Woszkowski
+48 882 071 110
nb@netizens.pl
BIURO
MEDIA
Paweł Woszkowski
+48 882 071 110
nb@netizens.pl
LOKALIZACJA